SNOOSA mer & sov gott!

Vi lever i en stressig värld och ibland kan det vara svårt att varva ner i allt elände. Men man skall inte förringa de gamla husmorsknepen! Här är några användbara tips att prova.

 

Sov gott! :)

DRICK ETT GLAS VARM MJÖLK!

Varm mjölk med en klick honung hjälper mot sömnproblem. Den gamla huskuren kan faktiskt fungera eftersom mjölk innehåller den essentiella aminosyran tryptofan som kroppen inte kan bilda själv utan som vi måste få i oss via kosten. Tryptofan är ett av förstadierna till signalämnet serotonin som behövs för att vi ska kunna sova. Dessutom är det bra om du vill undvika sjömanssjukan skörbjugg eftersom mjölk innehåller nyttig C-vitamin.

KAMOMILL LUGNAR

Vid lätt oro och svårigheter att sova kan man laga ett örtte av kamomill.


Kamomill verkar på samma delar av hjärnan som ångestdämpande medicin men är mildare och någon risk för beroende föreligger inte.

 

Örter som kombineras med kamomill i sömngivande te inkluderar ofta humle. Medan kamomill är lugnande är humle sömngivande. Även passionsblomma har en positiv effekt för sömnen.

NATTMACKA!
Lägg dig inte hungrig.
Hunger varvar upp kroppen men ät med försiktighet. Stora  måltider på kvällen kan också störa sömnen. Satsa på en lite smörgås och en kopp varm mjölk.

SLUTA GRUBBLA och ljug för dig själv om du måste!
Tänk inte på morgondagen.
Skriv ner tankar som stressar dig eller som du ska ta itu med nästa dag. Eller läs en lättsmält bok för att skingra tankarna.

 

Tag lärdom av dem som har lärt sig detta!  Ta till exempel Winston Churchill. När folk frågade hur han kunde sova så bra mitt under brinnande krig, svarade han: ”Jag ger fan i hela världen när jag går och lägger mig.”

Det är precis så du ska göra.

Stäng ut världen ett tag.
Strunta i allt.

 

Om det inte funkar kan du prova att skriva ner de saker som bekymrar dig på ett papper.

På så sätt lurar du hjärnan att problemet är löst och du somnar lättare.

SVALT & TYST!
För att få så bra sömnförutsättningar som möjligt skall du ha omkring 16-17 grader varmt, tyst och mörkt i sovrummet. Om du måste gå upp på natten så försök att ta dig fram utan att tända ljuset. Använd öronproppar om du störs av trafikbuller och snarkningar och kanske även en sovmask.

Väck tuppen - i stället för tvärtom!
Regelbundna sovvanor underlättar.
En lång sovmorgon kan göra det svårare att somna på kvällen.

Gå upp lite tidigare.
Snoosa runt i nattsärken och njut av morgonkaffet i lugn och ro.

Lavendel kan göra susen!
Prova att göra ditt eget lavendelvatten och spraya i sängen för bättre sömn.

Koka upp vatten med lavendel. Sila och tillsätt några droppar tea tree olja (fungerar konserverande). Häll över på en  sprayflaska och spraya lakan och i sovrummet. Om du inte upplever att du sover bättre kan du i alla fall trösta dig med att det doftar gott. ;)